Een gastvrij ontvangst én vertrek

In veel gevallen weten organisaties gastvrijheid bij de ontvangst van bezoekers goed uit te dragen. De receptie ziet er netjes uit, ze worden met een glimlach verwelkomd en op passende wijze geholpen. Echter wordt bij veel organisaties vergeten om het vertrek óók zo gastvrij mogelijk te laten verlopen…

Door Lone Cramer

Voor NEXT ben ik veel op pad en gebeurt het volgende mij vaak wanneer ik een afspraak heb bij een organisatie; bij aankomst word ik op een professionele manier ontvangen en heb ik vervolgens een prettig gesprek met mijn contactpersoon. Maar als ik mij richting uitgang begeef, word ik nauwelijks nog aangekeken door de receptionist(e). Terwijl ik mij vaak zelfs nog moet uitschrijven. Een gemiste kans. Het is een klein gebaar met een groot effect als de receptionist(e) bij de receptie zegt: “Fijne dag verder mevrouw Cramer.” Wauw, als dat gebeurt vertrek je met niets dan positiviteit!

Receptionisten vergeten vaak dat, wanneer de bezoeker een aangename ontvangst heeft gehad en verder (hopelijk) gastvrij te woord is gestaan, de taak vervolgens weer bij hen ligt. De basis is toch wel het koffiekopje weghalen en de krant weer recht leggen voordat de bezoeker terugkomt bij de receptie. En hoe fijn is het om iemand dan nog nét dat beetje extra aandacht te geven door diegene een fijne dag te wensen? En eventueel zijn/haar jas aan te geven?

Je zou ook nog een stapje verder kunnen gaan, door bijvoorbeeld een flesje water mee te geven. Let echter op dat je niet overdrijft. Een flesje water is geen overbodige luxe, maar er zijn organisaties die zelfs een kleine goodiebag meegeven. Het idee is natuurlijk ontzettend leuk en attent, maar het gevaar is dat de mensen die vaker komen het ook gaan verwachten. Mijn advies? De overtreffende trap hoeft niet te zitten in een presentje, maar dit kun je als medewerker zelf creëren door nét meer persoonlijke aandacht te geven dan verwacht wordt.

Naar mijn mening zijn kleine gebaren van veel grotere waarde. Dat je als receptionist(e) iemands naam nog weet en dus persoonlijk iemand een fijne dag kunt wensen. Of dat je weet van welke organisatie iemand komt en bijvoorbeeld een tip kunt geven over een file op de terugweg. Dat sommige organisaties ervoor kiezen om gadgets mee te geven is prima, maar de basis moet in eerste instantie goed zijn. Gastvrijheid zit hem wat mij betreft écht in persoonlijke aandacht; van aankomst tot en met vertrek!

Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht!

NEXT ONLY doorzichtige achtergrond

Contact Info

Receptioniste NEXT
Koninginnegracht 46-1
2514 AD Den Haag

070 - 24 00861
info@receptioniste-next.nl

Dagelijks geopend: 8:30 - 17:00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten

Copyright 2019 © - Receptioniste NEXT