Receptie: zelf doen of toch uitbesteden

Regelmatig krijg ik de vraag: waarom zou je een receptioniste uitbesteden bij een ander? Je kunt toch eigen personeel achter de receptie zetten? Dat is natuurlijk geen rare gedachte, maar toch zijn er genoeg organisaties die niet anders meer willen. Wat de voordelen zijn? Ik leg het je graag even uit!

Door Lone Cramer.

Je bent een receptioniste of niet
Ten eerste is werken als receptioniste een vak apart. Als een bezoeker het bedrijf binnenloopt, is zijn of haar eerste contact vaak met een receptioniste. Receptionistes zijn daarmee het visitekaartje van een bedrijf en maken letterlijk de eerste indruk!

Het is een functie die vraagt om de juiste mix van harde en zachte vaardigheden; vriendelijk maar toch rechtvaardig handelen naar bezoekers. Je moet goed om kunnen gaan met alle verschillende typen mensen en gastvrijheid moet écht in je bloed zitten. Om een goede receptioniste te kunnen zijn moet je het leuk vinden om mensen te helpen, zo simpel is het. Wij selecteren daarom alleen dames die al deze vaardigheden beheersen, maar ook flexibel zijn en het vermogen hebben om bij elk bedrijf te kunnen werken. Bij de eerste kennismaking is het voor ons altijd direct duidelijk: zij of hij is een echte receptionist(e) of is dat niet.

Onderdeel van het imago
Tegenwoordig is het niet meer zo dat het kantoor een eenvoudige werkplek is. Werkplekken moeten ergonomisch verantwoord zijn, vergaderruimtes goed gestyled en de koffie van top kwaliteit: de hospitality van A tot Z! Deze persoonlijke ervaring moet al beginnen als je een bedrijf binnenloopt. Een professionele, representatieve receptioniste is daarom dus een belangrijk onderdeel van het imago van een bedrijf.

Uitbesteden
Maar stel nou dat de receptioniste, die zo belangrijk is voor het imago van een bedrijf, ineens ziek is of met verlof gaat. Kun je niet zomaar een beroep doen op een andere medewerker die niet weet hoe gasten op de juiste manier ontvangen moeten worden. Dan is het wel fijn als er direct een beroep gedaan kan worden op een receptioniste die al is ingewerkt. Een telefoontje is dan genoeg om een beroep te kunnen doen op een ervaren receptioniste. Blijkt de bezetting van de receptie toch langduriger een probleem te vormen? Geen probleem, de receptie kan ook voor langere bezet worden. Stel nou dat de ingewerkte receptioniste uiteindelijk niet bij het bedrijft past, dan zal er gekeken worden naar een passende vervangster. Er moet van beide kanten een klik zijn, anders werkt het niet!

Voordeliger
En als laatste… het is ook fijn meegenomen dat het uitbesteden van de receptiediensten voordeliger is dan het in eigen beheer te houden. Het lijkt in eerste instantie misschien meer, maar op de lange termijn ben je als bedrijf voordeliger uit. Wat dacht je van bijkomende kosten van management en aansturing? Vervanging bij vakantie of ziekte? Trainingen en bedrijfskleding?

Mijn advies? Besteed de receptiediensten uit aan een professioneel bedrijf. Het biedt het ook de nodige zekerheid voor je interne medewerkers. Op de lange termijn loont het dus en niet alleen financieel!

Meer blogs van NEXT lezen? Bekijk ons overzicht!

NEXT ONLY doorzichtige achtergrond

Contact Info

Receptioniste NEXT
Koninginnegracht 46-1
2514 AD Den Haag

070 - 24 00861
info@receptioniste-next.nl

Dagelijks geopend: 8:30 - 17:00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten

Copyright 2020 © - Receptioniste NEXT