Receptioniste op meerdere locaties? Zo pak je het aan!

Wanneer je bij Receptioniste NEXT als ambulant receptioniste in de flexpool wordt ingezet, werk je op wisselende dagen en tijden. Maar óók bij verschillende bedrijven. Je werkt dan als vervanging van de vaste receptioniste op die locatie wanneer zij afwezig is (door bijvoorbeeld ziekte, vakantie of verlof). Hierdoor kom je terecht bij zeer uiteenlopende organisaties; van een bank tot een offshore bedrijf en een hip reclamebureau tot een advocatenkantoor. Ondanks dat je uiteraard goed wordt ingewerkt bij elk bedrijf, is het wel belangrijk om goed te kunnen schakelen. Hoe pak je dat aan? We geven een aantal tips!

Voorbereiding
Als je goed bent voorbereid zal je een stuk zelfverzekerder richting de locatie vertrekken en kun je eventuele vragen makkelijker beantwoorden. Dat is fijn voor jou én de opdrachtgever. Weet je wat het voor bedrijf is en wat ze daar doen? Google is your friend. Ook krijg je van ons een bedrijfsprofiel waarin meer informatie staat over het bedrijf en bijbehorende instructies over bepaalde zaken.

Geschikte kleding
Het kiezen van de juiste kleding kan soms een uitdaging zijn. Bij een bank verwachten ze toch iets anders dan bij een hip reclamebureau. Daarom staat in het bedrijfsprofiel dat je van Jessica krijgt altijd aangeven wat de voorkeur is betreft kledingvoorschriften. Wij adviseren in ieder geval om op je eerste dag bij een voor jou nieuwe locatie wat netter gekleed te gaan. Dan zit je in ieder geval nooit fout. Liever overdressed dan underdressed!

Start op tijd!
Zorg dat ja altijd tien minuten eerder aanwezig bent op de desbetreffende locatie, zodat je rustig kunt opstarten. Even koffie zetten, naar het toilet, de benodigde programma’s openen… Het is logischerwijs dus heel belangrijk dat je goed je reistijd van tevoren checkt. In het bedrijfsprofiel geven we vaak aan of je met het OV of met de auto kunt gaan. Het is vervolgens aan jou om te zorgen dat je op tijd aanwezig bent.

De werkzaamheden
De rol van de receptioniste en de taken die daarbij horen, kunnen per bedrijf verschillen. Het is daarom verstandig om voor jezelf bij te houden welke werkzaamheden bij welke locatie horen. Zo kun je bepaalde zaken opzoeken als je een periode niet bij de betreffende opdrachtgever gewerkt hebt.

Ongeschreven regels
Vaak zijn er wel wat ‘ongeschreven regels’ die niet in een handboek staan en die je tijdens het inwerken dus ook niet altijd voorbij zult zien komen. Die regels hebben meestal te maken met de bedrijfscultuur. Hoe gaan mensen binnen de organisatie bijvoorbeeld met elkaar om? De enige manier om daar achter te komen, is goed te blijven kijken en luisteren en daar vervolgens op inspelen.

Afronden
En aan het eind van de dag? Dan zorg je er natuurlijk voor dat alles in de receptie weer zo staat zoals je het aantrof (zolang dat netjes was uiteraard). Hoe is de instelling van de bureaustoel? Waar liggen de kranten? Welke spullen achter de receptie liggen op het bureau en welke zijn opgeborgen? Neem dat in de ochtend dus even goed in je op, zodat je weet hoe het er aan het eind van de dag weer uit moet zien. Als je het op deze manier aanpakt, zit je in principe nooit fout.

En tot slot…
Heb je aan het eind van je dag een opmerking voor jouw NEXT collega die daar de volgende keer komt werken? Of heb je verbeterpunten voor het uitvoeren van de werkzaamheden bij dat bedrijf? Dan waarderen we het als je dit aan ons wilt doorgegeven.

We wensen je veel succes!

Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht!

NEXT ONLY doorzichtige achtergrond

Contact Info

Receptioniste NEXT
Koninginnegracht 46-1
2514 AD Den Haag

070 - 24 00861
info@receptioniste-next.nl

Dagelijks geopend: 8:30 - 17:00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten

Copyright 2019 © - Receptioniste NEXT