Een lettertype kiezen kan nog best moeilijk zijn. Zo vraagt een zakelijke tekst om een andere uiterlijk dan een uitnodiging of flyer. Wilt u op een eenvoudige manier uw tekst persoonlijker maken, dan kies je best voor handgeschreven letters.
Elke soort tekst vraagt om een eigen opmaak. Zo kiest u voor een (langere) zakelijke tekst het liefst een eenvoudig, duidelijk lettertype. De leesbaarheid staat dan immers voorop. Terwijl je voor teksten op een uitnodiging of een flyer wel wat frivoler kunt zijn. Vormgeving speelt bij deze tekstdragers een grotere rol. Toch kun je ook een zakelijke tekst zoals een nieuwsbrief met heel eenvoudige middelen een stuk aansprekender maken. Bijvoorbeeld met lettertypes die op een handgeschreven tekst lijken. Buiten de standaard lettertypes in word kun je een aantal handgeschreven lettertypen gratis downloaden.
De inhoud is belangrijk
Bedenk bij het kiezen van een lettertype wel altijd, dat de vorm dient ter ondersteuning van de inhoud. Je wilt met je tekst in de eerste plaats een boodschap overbrengen. De vormgeving mag de lezer niet afleiden van de boodschap. Voor langere stukken tekst kun je het beste een zeer duidelijk en makkelijk leesbaar lettertype kiezen. Voor webteksten gelden andere regels. Lettertypen die goed scoren op online leesbaarheid zijn onder meer Verdana en Georgia.