De receptie en de bezetting van de receptie is van enorm belang voor de sfeer binnen een bedrijf, dat zeggen topondernemers in de laatste serie van het televisieprogramma Kijken In De Ziel.
In het programma van de NTR interviewde Coen Verbraak topondernemers en âbestuurders. Eén van onderwerpen die Verbraak met de gasten besprak was de ontvangst bij een bedrijf. âWaar kijkt u naar als u binnenkomt,â vroeg de interviewer aan de mannen en vrouwen tegenover hem. De antwoorden kwamen overeen: de receptie bleek van cruciaal belang.
Kent de receptioniste je naam?
Volgens Sylvia Tóth (oud-directievoorzitter Content Beheer) kun je aan de receptie zien hoe het met een bedrijf gaat. Volgens haar gaat het erom of de receptioniste je naam kent en of ze weten dat je er bent en voor wie je komt. âDe receptie is de poort tot je bedrijf,â aldus Tóth.
Hoe kijken de receptionistes?
Marlies van de Wijhe (Van der Wijhe Verf) sluit zich aan bij de woorden van Tóth, maar geeft ook aan dat het belangrijk is hoe de receptionistes kijken. âZijn ze vrolijk, chagrijnig of juist betrokken. Soms interesseert het ze niets. Dan zit je verkeerd.â
Is de receptioniste klantgericht?
Voor Ronald van Zetten (CEO Hema) is de eerste indruk van de receptie ook van enorm belang. âAls ze me niet opmerken, vraag ik me af hoe klantgericht deze partij is,â zegt de man die bijna al zijn boodschappen doet bij zijn eigen werkgever.
Sinds ik deze interviewserie gezien heb probeer ik zelf met andere ogen naar de ontvangst bij een bedrijf te kijken. Is het netjes? Vinden de mensen het leuk dat ik arriveer? Stellen ze zich open op of moet ik moeite doen voor een praatje? Mijn advies is om eens langer stil te staan bij je eigen receptie. Loop er niet in sneltreinvaart langs, maar maak een praatje en geef je ogen de kost.
Kijk alle afleveringen Kijken In De Ziel – Topondernemers terug.