Bij het voorstellen van het NEXT team op onze blog mag Gijs natuurlijk niet ontbreken. Gijs is inmiddels zes jaar betrokken als directeur bij NEXT. Wij legden hem een aantal vragen voor…
Zeg Gijs, wat houdt jouw rol als directeur bij NEXT in?
“Mijn rol speelt zich met name achter de schermen af. Alle dingen die niet operationeel zijn, maar wel noodzakelijk om het bedrijf verder te laten groeien. Ik zorg graag voor een prettige werkplek en -sfeer en houd me bezig met juridische en financiële zaken. Ook ben ik een sparringpartner voor het team, met name voor Lone. Ik houd me minder direct met de klanten bezig, vooral omdat het team heel goed in staat is om zelf te handelen.”
Wat voor rol speelt gastvrijheid bij NEXT?
“Een heel belangrijke. Gastvrijheid is een kernbegrip voor ons. De juiste mensen vinden en binden is daarom van groot belang. Wij zoeken mensen die bewust voor het vak kiezen en echt klantvriendelijk zijn. Dat zijn mensen die op een regenachtige dinsdagochtend tóch met een glimlach achter hun werkplek zitten. En het gaat daarbij niet alleen om de bezoekers die worden verwelkomd, maar juist ook de collega’s die elke dag langskomen. De juiste aandacht en een vriendelijke glimlach kunnen een groot verschil maken in iemands dag.”
Wat vind je zelf belangrijk op je eigen kantoor?
“Wij werken bewust allemaal vanuit één open ruimte. Er is nauwelijks hiërarchie op kantoor. Die ‘open werkvloer’ zorgt ervoor dat iedereen kan zijn wie hij of zij is. Dat vind ik belangrijk. We weten van iedereen wat er speelt en kennen al onze klanten. Als er iets is, delen we dat direct met elkaar. Dat is voor mij een manier waarop ik zonder vergaderingen toch op de hoogte ben. Wat ik daarnaast inspirerend vind aan deze manier van werken is dat er snel geschakeld kan worden. Er is een probleem, iedereen helpt elkaar waar nodig en een half uur later is het opgelost. Dat is de leukste energie die er kan hangen. En dat voel je juist omdat je met elkaar in één ruimte zit.”
Tot slot nog even iets anders; hoe kijk jij tegen de automatisering van recepties aan?
“Je ziet nu een beweging op gang komen met ontvangst door robots en computers. Enerzijds vind ik dat leuk. Dat is toch een beetje de nerd in mij; ik houd van nieuwe dingen wat dat betreft. De andere kant van het verhaal is dat ik van mening ben dat je mensen moet laten doen waar mensen het verschil in kunnen maken. Wanneer je als bedrijf hospitality, warmte en gastvrijheid wilt uitdragen, voelt dat strijdig met de inzet van een robot. De essentie is de menselijkheid in het werk. Met een robot geef je koffie, maar geen warmte. Ik kijk met veel interesse naar die ontwikkeling, maar zie vooralsnog geen reden om daar op in te haken.”
Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht.