Persoonlijk ben ik geen groot fan van managementboeken. De zware kost die hier op kantoor vaak wordt besproken, ligt al zo strak dat ik het er spontaan benauwd van krijg. Wanneer ik er wél voor kies een managementboeken te lezen, wil ik niet alleen leren, maar ook geamuseerd worden. En het fijne is; het kan!
Door Lone Cramer
Een met humor geschreven boek is voor mij een welkome afleiding van een druk bestaan. Leerzame kost, maar dan verpakt in een wat luchtiger jasje. Zoals de boeken van Jos Burgers, marketingman in hart en nieren. Hij heeft veel kennis en is dan ook niet voor niets een veelgevraagd spreker op events. Zijn boeken vormen daarvoor de basis. Hij houdt zijn publiek een spiegel voor en laat mensen anders kijken naar hun werk. En dat doet hij allemaal met een flinke dosis humor en veel praktijkvoorbeelden.
Omdenken
En wat is het leuk als een boek je triggert anders te denken! De Omdenken boeken van Berthold Gunster vind ik nog altijd geweldig. De kunst van het vinden van een voordeel van een nadeel. Thuis heb ik een poster hangen van een geniale uitspraak van Omdenken waar ik regelmatig naar kijk (zie afbeelding). Ik word er iedere keer weer blij van (net als de uitspraak van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”).
Gastvrijheid
Door ons vakgebied lees ik natuurlijk ook graag boeken die gericht zijn op gastvrijheid binnen organisaties, zoals Mood Maker. Dit boek laat zien hoe gastvrije organisaties kunnen worden ontwikkeld en wat daarvoor nodig is. Conclusie? Organisaties moeten vooral investeren in medewerkers en aan de slag gaan met de organisatiecultuur. Wat ik ook een leuk boekje vind is De 7 regels van Meneer Reimers door Ria Harmelink. Meneer Reimers leert ons op aangename wijze over het grote belang van fatsoen. Etiquette is van iedere tijd!
De boeken
Voor het gemak nog even de tips op een rijtje:
- Jos Burgers: Klanten zijn eigenlijk nét mensen, Relatiebeheer als groeistrategie
- Berthold Gunster: Omdenken doe je zo, Omdenken in communicatie
- John Hokkeling: Mood Maker (Het ontwikkelen van gastvrije organisaties)
- Ria Harmelink: De 7 regels van meneer Reimers
Veel leesplezier!