Zakelijk telefoneren; de basisregels

Eerder schreven wij in de blog ‘Tips voor een prettig telefoongesprek’ over hoe je een gesprek zo soepel mogelijk kunt laten verlopen. Maar ben je eigenlijk al op de hoogte van de basisregels voor zakelijk telefoneren? Kleine dingen kunnen een groot verschil maken! Wanneer je net dat beetje extra geeft tijdens een telefoongesprek, zal je zien dat de complimenten en positieve feedback binnenstromen! En wie wil dat nu niet? Wij geven 8 tips!

1. Laat de telefoon niet meer dan drie keer overgaan voordat je opneemt. Let wel op; als er een bezoeker voor je staat, gaat deze persoon voor op het telefoongesprek.

2. Denk aan je stem. Probeer op een positieve en rustige toon te spreken. Praat ook niet te hard of juist te zacht.

3. Zorg voor een professionele openingszin, bijvoorbeeld: “Goedemorgen, (naam bedrijf) u spreekt met (jouw naam), waarmee kan ik u van dienst zijn?”.

4. Heb volledig aandacht voor het gesprek; stop met andere werkzaamheden. Degene aan de andere kant van de lijn merkt het als je er niet helemaal bij bent.

5. Vermijd populair taalgebruik, zoals: ‘hoi’, ‘doei’, ‘hartstikke’, ‘ja hoor’, ‘okidoki’, ‘doen we’.

6. Laat je gesprekspartner altijd uitpraten. Je kunt daarna laten merken dat je hem of haar hebt gehoord, door een bevestigende ‘ja’ of ‘hmm’.

7. Sluit het gesprek op een vriendelijke manier af en wacht met ophangen tot de klant de verbinding heeft verbroken.

8. Heb je een oproep gemist? Bel zo snel mogelijk terug, ten laatste één dag na de gemiste oproep.

receptioniste

Bronnen:
TopConnect
Sales Training Instituut
SomeEcards (afbeelding)

Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht!

NEXT ONLY doorzichtige achtergrond

Contact Info

Receptioniste NEXT
Koninginnegracht 46-1
2514 AD Den Haag

070 - 24 00861
info@receptioniste-next.nl

Dagelijks geopend: 8:30 - 17:00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten

Copyright 2019 © - Receptioniste NEXT