Goed betaald krijgen en het juiste salaris is enorm belangrijk voor werknemers, het zorgt voor grote ontevredenheid als het loon niet klopt. Toch krijgt de loonstrook weinig aandacht van zowel de werkgever als de werknemer. Uit een onderzoek van HR-kiosk, Software en AFAS blijkt dat 60% van de werknemers zijn eigen salarisstrook regelmatig niet eens bekijkt. Ongeveer één op de drie werkgevers geeft aan dat de werknemers de loonstrook niet goed begrijpen.
Bas van der Veldt, CEO van AFAS software, vindt dat de salarisstrook met een imagoprobleem kampt. Werknemers kijken er vaak niet eens naar, omdat ze niet alles aan de loonstrook snappen. Voor hun gevoel hebben ze er misschien niets aan, maar dat is een onterecht gevoel. Het is juist een belangrijk communicatiemiddel, waarmee mensen kunnen controleren of de beloning voor hun werkzaamheden wel juist wordt uitbetaald. Meneer van der Veldt vindt dat er een aantal aanpassingen aan de loonstrook moeten worden gedaan. Hij is van mening dat er nu veel informatie op de loonstrook staat en werknemers daardoor alleen maar het uitgekeerde bedrag controleren. Volgens hem moet dit eenvoudiger kunnen en is er met de introductie van het uniforme loonbegrip al een goede stap gezet. Vooral de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd kan veel beter.
Uit een onderzoek onder bijna honderdvijftig HR-managers blijkt dat er veel vragen binnen komen over de loonstroken. Meer dan de helft geeft aan dat ze vinden dat ze te veel tijd kwijt zijn aan het beantwoorden van deze vragen. “Wanneer medewerkers elke maand een loonstrook ontvangen die voor hen relevante en duidelijke informatie bevat, zullen er minder vragen gesteld worden over de loonstrook. De administratieve druk op de personeels- en salarisadministratie wordt hierdoor aanzienlijk verlaagd,” vervolgt Van der Veldt.
In een recente publicatie laat het Nibud weten dat vier op de vijf bedrijven werknemers hebben met geldproblemen. Vanwege deze geldproblemen wordt komen er steeds vaker verzoeken binnen bij de werkgever om een voorschot of zelfs een lening. Ook wilt men vaker overwerken en vakantiedagen in geld uitbetaald krijgen, dit zorgt voor veel werk bij de salarisadministratie van de bedrijven.
Om de salarisadministratie wat meer rust te geven en de werkdruk te verlichten is het nu dus nog belangrijker dat de loonstrook wordt geoptimaliseerd. Door het optimaliseren van de loonstrook kunnen vragen over bijvoorbeeld bruto-netto berekeningen eenvoudig voorkomen worden. Dit zorgt er voor dat de salarisadministratie zich meer kan richten op het ondersteunen van medewerkers met geldproblemen en het voorkomen van dergelijke problemen in de toekomst. Naast dat medewerkers minder snel met vragen zullen komen over hun loonstrook, kan het vereenvoudigen van de loonstrook en het toevoegen van extra informatie de financiële bewustwording van medewerkers vergroten, waardoor de kans op schulden in de toekomst wellicht afneemt.