Receptioniste belangrijk bij sollicitatie

Als we vertellen dat de eerste indruk belangrijk is bij een sollicitatiegesprek dan vertellen we je waarschijnlijk niks nieuws. De eerste 30 seconden van een sollicitatiegesprek zijn al cruciaal. Dus als je een goede kans wilt maken op een baan zul je deze 30 seconden tijdens het eerste contact met iemand optimaal moeten gebruiken.

Sommige mensen vergeten dat er voor het sollicitatiegesprek al vaak een andere indruk aan vooraf gaat. De eerste indruk die je bij een nieuw bedrijf maakt is in veel gevallen niet op de gesprekspartner, maar op de receptioniste of secretaresse. Bij binnenkomst van het bedrijf kom je in veel gevallen eerst in contact met hen voordat je het sollicitatiegesprek begint. Hier word je in eerste instantie dus al beoordeeld door de receptioniste of secretaresse. Wees je hiervan bewust en behandel diegene op een professionele wijze met respect en vriendelijkheid.

Je kan het zo stellen dat je je als gastheer of gastvrouw gedraagt. Je bent hartelijk, enthousiast en blij om een de ander te zien en draagt dit op een formele manier uit. Je authenticiteit en zelfvertrouwen zal de interviewers raken en het startsein geven voor een open gesprek.

Bij het eerste contact is het gebruikelijk om elkaar een hand te geven. Zorg voor een goede greep, oogcontact en probeer vrolijk te kijken, dit zorgt voor een goed begin en hierdoor willen ze je beter leren kennen.

Je zult jezelf eerst moeten verkopen voordat je überhaupt iets anders kunt verkopen. Om deze reden zijn de eerste 30 seconden zo belangrijk en die beginnen al na binnenkomst van het bedrijf. Aangezien een secretaresse of receptioniste wellicht om haar gevoel wordt gevraagd, moet je er voor zorgen dat je bewust bent van het feit dat dit je eerste contact is met het bedrijf waar je wilt solliciteren.

×

 

WhatsApp met ons

Klik hieronder om direct met ons te chatten!

× Direct contact met NEXT?