In het boek âDe 5 frustraties van teamworkâ (geschreven door Patrick Lenciono) worden een aantal interessante en herkenbare situaties besproken:
Natuurlijk is de basis voor teamwork een goede communicatie en onderling vertrouwen van alle teamleden. Openheid binnen het team en transparante evaluatie werd in een sprekend voorbeeld toegelicht: Wanneer je als team samen moet werken moet je goed op de hoogte zijn van elkaars plaats en werk. De auteur vergelijkt dit met een voetbal team. Tijdens een beoordelingsgesprek worden werknemers meestal apart genomen. Waarom eigenlijk? Binnen een voetbal team is dit niet het geval en als er ergens samengewerkt moet worden is het wel op het voetbalveld. Bij een evaluatiegesprek met de coach is het niet zo dat elke speler apart wordt genomen om zijn prestatie te bespreken. De coach bespreekt met het voltallige team de strategie, de goede en de minder goede punten door. Is het binnen het bedrijfsleven dan ook een goed idee om vooral teamoverleg te plegen en dus niet te specifiek op 1 persoon in te gaan?
Ook als receptioniste kun je bijdragen aan dit belangrijke teamgevoel en kun je helpen banden tussen collegaâs te versterken. Zo ben jij de persoon die waarschijnlijk een kaart stuurt als iemand jarig is. Je kunt er voor zorgen dat alle collegaâs een iets op de kaart heeft kunnen schrijven. Veel receptionistes zetten ook de lunch klaar. Zo heeft een van onze receptionistes ooit een
buiten picknick georganiseerd. Alle collegaâs namen iets mee. Simpel van de supermarkt, maar ook zelfgemaakte lekkernijen! De reacties waren erg positief en tijdens deze gezamenlijke lunch werd ook gezellig bijgepraat. Een aanrader!