Wist je dat je stem een grote rol speelt bij het maken van een gastvrije indruk? Mensen beoordelen namelijk direct wat ze van je vinden zodra ze je horen praten. Dit gaat onbewust. FMM schreef er een leuk artikel over, we vatten de belangrijkste punten even voor je samen.
- Accenten die anders klinken dan ons eigen accent of ABN vallen direct op. Veel mensen associëren een dialect met vriendelijkheid en toegankelijkheid.
- Verder valt een stem eigenlijk alleen op als hij écht irritant is.
- Een extreem nasale stem vinden we vervelend, maar een beetje nasaal vinden we juist heel geloofwaardig. Dat hebben veel nieuwslezers bijvoorbeeld.
- Een hoog stemgeluid werkt goed om aardig gevonden te worden. Het maakt je toegankelijker.
- Wanneer je autoriteit wilt uitstralen is een lagere stem juist beter.
De beste tip om je stem goed te gebruiken: ontspan! Als je gestrest raakt, gaat je stem omhoog. Ga stevig op de grond staan of op je stoel zitten. Leg je hand op je buik, adem diep in en zucht een paar keer. Of neem een slok water, dan zakt je strottenhoofd. Hierna kan je veel rustiger spreken.
Hospitality
In de hospitalitywereld is het extra belangrijk om je stem bewust te gebruiken. Je kunt mensen met je stem geruststellen en zelfs conflicten vermijden. Vaak spiegelen we de ander al intuïtief door onze stem aan de ander aan te passen. Of reageer, als een bezoeker op opgewonden toon om hulp of uitleg vraagt, juist langzaam. Zo voelt iemand zich beter gehoord. Onthoud dat iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar stem hoog of laag in te zetten. Geloofwaardig en aardig gevonden worden kun je dus trainen!
Lees het volledige artikel op Facility Management Magazine.
Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht!