Zakelijke etiquette part 2: Hoe gedraag je je op een werkborrel?

Zakelijke etiquette; iets waar veel werknemers zich zo nu en dan onzeker over voelen. Hoe gedraag je je op een werkborrel? Hoe neem je de telefoon op? En wat zijn de regels rondom het gebruik van je smartphone onder werktijd? Voor onze NEXT- blog maken wij hier een driedelige miniserie over.

De één vindt het heel gezellig en de ander ziet het als een verplicht nummertje; een werkborrel! Volgens de etiquette-deskundige Anne-Marie van Leggelo zijn er enkele ongeschreven regels die je zeker in acht moet nemen. Wil jij welgemanierd overkomen bij je collega’s? Lees dan deze eenvoudige etiquetteregels over werkborrels. Met als eerste: tenzij je al een afspraak hebt die je echt niet kunt verzetten, zorg ervoor dat je bij de borrel aanwezig bent!

Wijntje drinken?
Een glas wijn past prima bij een (gezellige) werkborrel. Maar alcohol is ook een standaard recept voor problemen. Van Leggelo’s regel over alcohol drinken is dan ook: zorg dat je de volgende dag alles nog kunt navertellen. “Meestal zijn zakelijke borrels ergens tussen vijf en zeven. Dan heb je vaak nog niks gegeten. Zorg dat je een bodem hebt. Een beetje gezelligheid moet kunnen, maar je wil niet dat iemand je in de taxi moet leggen.”

What to wear?
Wat zijn de ongeschreven regels als er geen dresscode op de uitnodiging staat? Van Leggelo zegt hierover: “Geen dresscode betekent ‘vrijheid, blijheid’ maar afhankelijk van jouw vakgebied gelden er vaak ongeschreven regels. De algemene ongeschreven regel is: té is nooit goed. Dus niet te bloot, te kort of te hoge hakken.” Een spijkerbroek met T-shirt wordt ook afgeraden, zoek dus altijd een goede balans tussen casual en formeel!

Blijf altijd professioneel
Ook al is een borrel de uitgelezen kans om je collega’s beter te leren kennen, toch moet je altijd professioneel blijven. Dit is bijvoorbeeld niet het moment om te beginnen over de inhoud van je werk. “De borrel gaat in eerste instantie over verbintenis en gezelligheid. Laat zaken maar even zaken.” Wist je trouwens dat het op een werkborrel totaal niet onbeleefd is om te zeggen dat je nog even een andere collega wilt spreken? Dus voel je niet bezwaard om dat ook te doen!

Wat ook not done is? Het bespreken van hele persoonlijke dingen. “Een borrel is niet het moment om te beginnen over je persoonlijke sores of andere beladen onderwerpen zoals politiek. Tenzij je met een collega praat die ook een vriend is geworden, is het beter om gespreksonderwerp wat persoonlijker te houden.” De kinderen, het weer, The Voice of Holland of bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen in de branche zijn prima onderwerpen om te bespreken tijdens een borrel. Hoe informeel de sfeer ook is, het blijft een zakelijke borrel.

Body language
Het is wellicht een schot voor open doel maar let op je lichaamstaal! Niet fronzen, gapen, hangen of met de armen over elkaar staan. Zo kom je ongeïnteresseerd over en je weet maar nooit wie er naar je kijkt!

Niet social maar sociaal
Het is algemeen bekend dat je je telefoon weg legt bij een werkborrel. Even kijken of de parkeermeter wel aan staat kan natuurlijk, maar voorkom dat je telefoon de meeste aandacht krijgt. Van Leggelo voegt hieraan toe: “Haal niet te pas en te onpas de telefoon uit je tas om foto’s te maken en denk goed na voordat je een foto post op sociale media. Wil je een foto plaatsen? Vraag dan altijd even aan degenen die erop staan of het akkoord is.”

Tijd om te gaan
Zorg dat je niet de laatste bent die naar huis gaat. Laat zien dat je je verantwoordelijkheden kent en ga op tijd naar huis. “Als er geen duidelijke eindtijd staat op de uitnodiging is de ongeschreven regel dat je voor de gastheer- of gastvrouw naar huis gaat. Vergeet niet om altijd even langs de gastheer- of gastvrouw te lopen om te bedanken.

En als laatste… flirten!
Een crush op één van je collega’s? Een beetje flirten is leuk maar bedenk goed: dit is niet de gelegenheid om ongegeneerd je collega’s of baas te versieren. Een tip: doe rustig aan met drank, dan word je ook niet overmoedig en voorkom je gênante momenten! 

Heb je zelf nog absolute do’s en don’ts voor een werkborrel?

Deel 1 van onze driedelige miniserie gemist? Deze gaat over tot wanneer wens je iemand de beste wensen kan wensen. Je leest hem hier!

Bron: NH nieuws

NEXT ONLY doorzichtige achtergrond

Contact Info

Receptioniste NEXT
Koninginnegracht 46-1
2514 AD Den Haag

070 - 24 00861
info@receptioniste-next.nl

Dagelijks geopend: 8:30 - 17:00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten

Copyright 2019 © - Receptioniste NEXT