Kantoorkunst: het kantoor als museum

Kunst aan de muur. Fraai of saai? Werknemers zijn veelal behoorlijk te spreken over de artistieke aanwinsten van hun bedrijf. Maar hebben de schilderijen en beeldhouwwerken ook invloed op de productiviteit tijdens een gemiddelde werkdag?

Steeds vaker kom je kunst tegen op de werkvloer. Bij grote bedrijven wordt een kunstcollectie als een volwaardig onderdeel van de organisatie beschouwd.  Zo schrijft de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland. Bij bedrijven als KPN, Akzo Nobel en de Rabobank is de kunst zelfs van museale allure.

Meer dan alleen winst behalen

Wat beweegt een bedrijf kunst aan te schaffen? Ten eerste is daar het visitekaartje. Het laat zien dat het bedrijf met meer bezig is dan alleen maar zoveel mogelijk winst behalen. Kunst kan ook een weerspiegeling zijn van de identiteit van het bedrijf. Het wil bijvoorbeeld uitstralen dat het medewerkers een goede werkplek biedt en dat het aandacht besteedt aan het pand en de werkomgeving.

Pure decoratie om maar wat moois aan de wand te hebben hangen is het echter niet. Kunst moet ook iets losmaken bij het personeel. “Ik zoek kunst die een ruimte een eigen identiteit kan geven, een blik kan sturen en misschien zelfs een uitzicht op een lelijk gebouw kan compenseren. Soms dwars, soms humoristisch en prikkelend. Het stimuleert de creativiteit van de beschouwer,” zo sprak Hester Alberdingk Thijm, hoofd van de Akzo Nobel Art Foundation tijdens het symposium ‘Bedrijfscollecties in Nederland’.

Speciaal voor de medewerkers

Creatief worden we er dus van. Maar hoe dan? Hans Wijers, voormalig CEO van Akzo Nobel, denkt er het volgende over: “Ik ben ervan overtuigd dat als je mensen dagelijks in het kantoor confronteert met kunst, je ze stimuleert om out-of-the-box te denken. Ze gaan dingen anders benaderen, zijn meer geneigd tot reflectie. Een motiverende werking is een ander veel genoemde term. Zo zou een kunstzinnige bedrijfscultuur de arbeidsproductiviteit verhogen. Er zijn bedrijven die om die reden kunst speciaal aankopen voor hun medewerkers, weet Alberdingk Thijm.

Maar pas op. Duidelijk communiceren naar de medewerkers is een vereiste voor de succesvolle werking van kunst op kantoor. “Sommige werknemers ervaren kunst op de werkvloer juist als bijzonder negatief, een show-off van de managers,” vertelde Arnold Witte, universitair hoofddocent cultuurbeleid aan de UvA , op het symposium. Een bedrijf moet volgens hem duidelijk zijn over de beweegredenen voor het verzamelen van kunst en de daarbij behorende verwachtingen. Alleen dan kan een collectie een succes worden. En kunnen we spreken van Kunst met een hoofdletter K.

×

 

WhatsApp met ons

Klik hieronder op onze naam om te chatten!

× Werken bij NEXT?