Voor onze maandelijkse nieuwsbrief plaatsen we altijd een interview met een van onze receptionistes: deze keer is het de beurt aan Lizzy.
Je bent nog maar kort werkzaam bij NEXT, kun je al iets vertellen over je werkzaamheden tot nu toe?
Ja zeker, in die korte tijd dat ik er ben heb ik al aardig wat bedrijven gezien, aan heel wat balies gezeten. Wel pittig hoor, veel informatie die nu op je afkomt en je allemaal moet opslaan. Snel schakelen. Tot nu toe is het wel allemaal erg leuk en iedereen is erg behulpzaam.
Wat is jouw specialisatie?
Gastvrijheid, dat komt bij mij op de eerste plek. Iedereen is welkom en dat wil ik ook uitstralen. Ook al is het druk aan de balie met bezoek en telefoon. Ik probeer altijd even oogcontact te maken zodat iedereen weet dat ze gezien zijn. Ik heb de blogpost van mijn collega op onze eigen site dan ook met plezier gelezen: gastvrijheid
Ook is âtroubleshootingâ iets dat ik kan en graag doe. Soms zijn het kleine probleempjes, een verkeerde bestelling broodjes bijvoorbeeld of zoals laatst een bestelling wijn die toch erg lastig bleek om af te leveren. Chaos in het bedrijf met dubbel geboekte vergaderzalen, personeel dat toch afwezig blijkt te zijn of vluchten en hotelreserveringen die vergeten zijn. Ik los het op en regel zo snel mogelijk een goed alternatief. Ik ben zelf nogal chaotisch, maar daardoor kan ik me goed inleven en putten uit eigen ervaring.
Wat is tot dusver je grootste uitdaging geweest in deze functie?
Bij NEXT heb ik nog geen hele rare dingen meegemaakt. Alhoewel ik al wel een pluizige bezoeker door facilitaire zaken heb moeten laten verwijderen uit het pand. Maar maak je geen zorgen over mijn gastvrijheid, die geldt alleen niet voor muizen.
In een van de hotels waar ik hiervoor heb gewerkt is denk een van meest uitdagende problemen een dubbel geboekte bruiloft geweest. Je staat toch raar te kijken als opeens 2 dames in een prachtige witte jurk met hun gevolg de lobby binnenkomen. We hebben het met het hele team opgelost. Beetje verbouwen en het was gelukkig mooi weer dus ze konden ook buiten feestvieren. Samenwerking was heel erg belangrijk in dit geval, en meewerkende klanten!
Wat heb je hiervoor gedaan?
Zo veel, waar moet ik beginnen. Ik heb veel gewerkt aan de receptie in het plaatselijke verzorgingshuis, daar heb ik veel geduld geleerd. Bij diverse bedrijven in Nederland na mijn studie bij Schoevers en daarna heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben het buitenland, de hotellerie, gaan opzoeken. Hotelrecepties zijn toch echt heel wat anders dan bedrijfsrecepties, ik kan verhalen vertellenâ¦.
Wat zijn je ambities/wensen voor zowel werk als privé?
De liefde heeft me weer naar Nederland gebracht, diezelfde liefde verliet alleen al heel snel Nederland voor zonniger oorden. Dus privé wil ik nu even rustig aan doen en vooral weer nieuwe dingen gaan ontdekken. Ik zal jullie later nog wel eens vertellen wat er nog allemaal op mijn to do lijst staat.
Wat werk betreft wil ik me verder ontwikkelen, het liefst tot personal assistent. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden ook met âvirtueleâ recepties, secretaresses op afstand en flexibele kantoren. Ik wil daar meer over weten.
Waar sta je over 5 jaar?
Zie mijn antwoord hierboven. Ik denk dat ik bij NEXT daarin ook een prima stap kan maken. Ze bieden natuurlijk niet alleen receptionistes aan, maar ook op secretarieel gebied gebeurt er van alles in de markt. Dat zou wel heel leuk zijn, dan kan ik eindelijk op meerdere plekken tegelijk zijn als virtuele receptioniste en p.a.
Hoe hou jij je werk en privé gescheiden?
Daar denk ik eigenlijk niet zo bij na. Klinkt wel raar hè. Ik werk met plezier, ik doe iedere dag weer mijn best en ik probeer alles zo snel mogelijk op te lossen en als er iets blijft liggen geef ik het door en heb ik zelf ergens moeite mee dan vraag ik hulp en probeer niks op te kroppen. Zo ga ik meestal met een rustig gevoel weg.
Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt?
Die bruiloft was wel heel bijzonder. Je maakt wat mee hoor vooral in die hotels. Zo was er een Amerikaanse dame die eiste dat haar hondje, een chihuahua, hetzelfde at als zij en van hetzelfde servies aan dezelfde tafel in het restaurant.
Wat is jouw gouden tip voor je collega receptionistes?
Begin en eindig je dag met een lach. En lach daar tussenin ook zoveel mogelijk.