In december bestede de NOS aandacht aan de robotisering in het bedrijfsleven (http://nos.nl/artikel/2010795-robots-rukken-verder-op-in-2015.html). Dit is natuurlijk vooral heel praktisch en ik begrijp ook dat het een nieuwe stap is in de logistieke verwerking van magazijngoederen. In dit artikel wordt ook aangehaald dat sommige bedrijven hun receptioniste vervangen door een robot.
Op onze linkedin pagina stelden wij al eerder de vraag: âWelke invloed heeft een virtuele receptioniste op het imago van het bedrijf? In deze tijd van digitalisering vind je soms ook virtuele receptionistes bij bedrijven. Dit kan een moderne en innovatieve indruk geven, Receptionistes kunnen dan ook thuis werken, maar mist de bezoeker dan geen menselijk contact? Wat denk jij?â
De antwoorden en commentaren waren zeer eenduidig. Het persoonlijke contact is het allerbelangrijkste van de receptie. De meeste gasten weten het te waarderen als ze vriendelijk en professioneel worden ontvangen. Juist in tijden van automatisering en steeds geavanceerdere technische opties mogen we het menselijke contact niet uit het oog verliezen.
Verkilling treedt steeds vaker op, je koopt thuis via internet je spullen. Je sociale contacten verlopen voor een deel via de social media. Persoonlijk vind ik het dan juist heerlijk om in een echte winkel te worden geholpen door een verkoper en als ik gezellig zit te kletsten met een hapje en drankje met vrienden, thuis of buitenshuis dan zeggen we altijd weer: âdit moeten we vaker doen, dit is zoveel gezelliger dan via de chat kletsenâ.
Onze volgers geven het ook al aan in hun commentaren: âeven een praatje makenâ; âiemand een warm welkom hetenâ; âjammer dat ons beroep ook al gedigitaliseerd wordtâ; âje bent een vraagbaak, een helpende handâ; âEen virtuele receptioniste kan niet de persoonlijke ontvangst van een echte receptioniste evenarenâ; âVirtuele receptionistes zijn misschien kostenbesparend maar de bezoeker mist toch het menselijk contact en het welkomstgevoelâ
Vergeet ook niet dat de receptioniste vaak veel meer doet dan gasten ontvangen en de telefoon beantwoorden. Allerlei âregelâzaken zoals reserveringen, bestellingen, postafhandeling, zorgen dat de ruimtes netjes blijven, administratieve handelingen etc. vallen vaak onder in het takenpakket van de receptioniste. En dat zijn zaken die een robot niet kan doen. Laat staan dat kopje koffie klaarzetten.
Het zijn niet de apparaten, de robots die het bedrijf vormen, maar de mensen die er werken die het bedrijf zijn gezicht geven. De receptioniste is in vele gevallen de eerste indruk die de klant krijgt van een bedrijf en als dat persoonlijk is heb je toch een streepje voor.
Eén gedachte over “Receptioniste versus Robot”
Reacties zijn gesloten.