Wij spraken Inge Maessen, ambulant receptioniste van Receptioniste-Next. Dé uitgerekende persoon om vragen aan te stellen. Inge heeft jarenlange ervaring bij vele verschillende bedrijven. Op dit moment is zij veel aan het werk bij Prologis. Hoe ervaart Inge het om te werken voor verschillende bedrijven en hoe creëert zij een zo’n optimaal mogelijke klantbeleving?
Inge Maessen vertelt…
Ik heb begrepen dat je ooit voor Electrolux als agent in het servicecenter bent begonnen. Daarna ben je doorgestroomd als ambulant receptioniste. Vertel?
“Ik ben heel wat jaartjes geleden gestart in het callcenter, dat onderdeel was van Receptioniste-Next. Al snel werd er gevraagd of ik als ambulante receptioniste wilde werken. Dat leek mij ontzettend leuk. We zijn kleinschalig begonnen met een aantal opdrachtgevers. Dat is inmiddels flink uitgebreid!”
Voor hoeveel opdrachtgevers werk je nu zoal?
“Op regelmatige basis kom ik bij zo’n 20 opdrachtgevers. Ingewerkt ben ik er bij wel 35 tot 40 in de loop der jaren, dus ik ben makkelijk in te plannen. Hierdoor heb ik ook een heel afwisselendste rooster, wat ik zelf wel heel fijn vind.”
Hoe bevalt het bij Prologis?
“We hebben hier een echte gastvrouwfunctie en bij andere bedrijven worden we vaak als meer traditionele receptioniste ingezet. Hier zijn we vooral bezig met klanten ontvangen en bij andere recepties is het vaak wat meer gecombineerd. Je maakt hier echt een babbeltje met de gasten.”
Vanwaar de keuze om te werken voor een detacheringsbureau? Wat zijn voor jou de voordelen om voor Receptioniste-Next te werken in plaats van een vaste aanstelling bij een bedrijf?
“Een vaste locatie lijkt mij heel erg saai. Nu kom je elke dag nieuwe mensen tegen en nieuwe ervaringen. Dat vind ik echt gewoon helemaal super! Over het algemeen is het bij elk bedrijf ontzettend leuk om te werken en hangt er een goede sfeer. Elk bedrijf heeft wel iets speciaals. Opdrachtgevers zijn bovendien ook echt blij als je komt, dat is ook altijd wel heel erg leuk. Als je een vaste aanstelling hebt, is dat natuurlijk minder het geval.”
Hoe ervaar jij het om voor Receptioniste-Next te werken?
“Ik vind het altijd wel heel erg leuk. Het hoort gewoon bij mij. Als je het zou vragen, voelt het eigenlijk dat ik Receptioniste-Next ben. Het werk past me goed en ik heb leuke collega’s. Bovendien kun je altijd bij Receptioniste-Next terecht . Je staat wel alleen bij een bedrijf, maar je staat er niet alleen voor.”
Is er een verschil in de manier van werken, de klantgerichtheid en gastvrijheid tussen de verschillende bedrijven waarvoor jij werkt of gewerkt hebt?
“Ja zeker weten. Waar het ene bedrijf alles heel netjes en keurig wilt hebben, wil het andere bedrijf juist dat je in een spijkerbroek komt. Het hangt een beetje van de bedrijfscultuur af en wat ze doen/leveren. Als je bijvoorbeeld bij een sport gerelateerd bedrijf zit, is het allemaal wat nonchalanter dan bijvoorbeeld hier bij Prologis, waar ze in het vastgoed zitten. Maar al kijk je naar gastvrijheid, is het over het algemeen wel hetzelfde, iedereen vindt het toch wel heel belangrijk dat een gast met een warm welkom ontvangen wordt, een kop koffie krijgt aangeboden en dat de jas wordt aangenomen.”
Heb je de afgelopen jaren een verandering gezien op het gebied van hospitality? Zijn er volgens jou nieuwe ontwikkelingen gaande?
“Door de jaren heen is dit niet zo veranderd. De wijze waarop we gasten ontvangen is natuurlijk meer gedigitaliseerd. Maar dat is het gedeelte dat de gasten niet zien. Er moeten tegenwoordig pasjes worden aangemaakt, er wordt wat strenger gecontroleerd en de beveiliging is wat aangescherpt de laatste tijd.”
Hoe creëer je in jouw ogen een zo optimaal mogelijke bezoekbeleving van de gast/klant?
“Ik denk dat het meeste te maken heeft met goed luisteren, opletten en vriendelijk zijn; wat er ook gebeurd, vooral blijven lachen. Eigenlijk zijn het de puntjes op de i, die het belangrijkst zijn in dit vak.”
Tenslotte, heb je nog tips voor bedrijven en andere receptionistes?
“Als je open staat voor een uitdaging, en echt wat anders wilt doen, is het werk als ambulant receptioniste voor Receptioniste-Next heel erg leuk. Het is net wat meer ‘out-of-the-box’. Ik denk ook echt dat hier een toekomst in zit. Als je als bedrijf zijnde geen vaste receptioniste wilt aannemen, maar toch tijdelijk iemand wilt inhuren die veel ervaring heeft en een goede achtergrond en van hard werken houdt, is Receptioniste-Next een juiste keuze.”