Van werknemer naar werkgever

Enkele maanden geleden vroegen wij Inge Meassen het hemd van het lijf. Maar vandaag is de andere kant van het verhaal  aan de buurt. Kim Pennasilico werkt als officemanger bij Prologis en is tot voorkort verantwoordelijk geweest voor de bezetting van de receptie. Wat is haar visie op klantgerichtheid en een goede receptionist(e)?

Kim Pennasilico: “hospitality  staat bij mij hoog in het vaandel”

Ik heb begrepen dat je ooit bij Prologis bent begonnen via Receptioniste-Next?
“Ik zag de vacature, ben op gesprek geweest en kon gelijk de volgende dag aan de slag. Eigenlijk ben ik toen al vrij snel overgenomen door Prologis en ben daar doorgegroeid tot officemanager. Hierbij was ik tot voor kort verantwoordelijk voor de bezetting van de receptie.”

Dus eigenlijk ben je van werknemer van Receptioniste-Next naar opdrachtgever gegaan?
“Ja dat is eigenlijk wel heel leuk. Je kent beide kanten. Ik weet wat ik wil voor Prologis en ik weet ook hoe het is om binnen te komen bij een nieuwe klant als ambulant receptioniste.”

Wat houdt het werk van receptioniste in bij Prologis?
“De receptie hier is zo veel meer dan alleen de telefoon opnemen en de mensen verwelkomen. Hier zit je gelijk in de vijfde versnelling en dat kan niet iedereen. Veel dames zijn gewend om tussendoor een boekje te kunnen lezen, dat kan hier niet. De receptie is eigenlijk in tweeën verdeeld: de receptie bij binnenkomst richt zich voornamelijk op hospitality en lichte administratieve werkzaamheden. Op kantoor zit de receptie die zich met van alles en nog wat bezig houdt: van het verwerken van de facturen tot het versturen van post.
Verder zijn de klanten die hier komen vaak een hoog niveau van service gewend en zijn ze afkomstig uit verschillende landen. Hier moet een receptioniste goed mee om kunnen gaan en hij/zij moet kunnen anticiperen op de verschillende culturele verschillen.” 

Ben je tevreden met de receptionistes van Receptioniste-Next?
“Zeker! Ze horen echt bij Prologis, we doen al zo’n tien jaar zaken met Receptioniste-Next. Daarom begrijpen wij elkaar goed en verloopt het vloeiend. Inge werkte hier bijvoorbeeld al voordat ik hier kwam. Zij is het gezicht van Receptioniste-Next naar ons toe. Zij is echt een leuk mens. Niet te beroerd om iets aan te pakken, alles kan en ze is altijd vrolijk. Daar zijn we heel blij mee. Verder zijn er momenteel nog twee andere receptionistes van Next ingewerkt bij ons, en dat gaat ook heel goed. Bovendien worden special requests snel gehonoreerd. Vorige week had ik bijvoorbeeld echt urgent twee/drie dames nodig. Dan wordt dat gewoon geregeld. Dat is heel fijn, dan hoef ik mij daar niet druk over te maken.”

Kim Pennasilico opdrachtgever Receptioniste-Next

Hebben jullie wel eens gedacht aan andere detacheringsbureaus?
“We hebben onlangs wel eens geprobeerd om andere detacheringsbureaus in te zetten. Dit werd gepromoot vanuit de HR-afdeling, omdat je in onze bedrijfstak altijd enkele aanbieders naast elkaar moet leggen om aan te tonen dat één aanbieder de beste is. Dit was een groot fiasco. We hebben hier best veel kandidaten over de vloer gehad voordat we eindelijk de echte toppers hebben aangenomen van Receptioniste-Next.”

Hoe vaak maken jullie gebruik van de receptionistediensten van Receptioniste-Next?
“Dat is verschillend. We hebben de laatste tijd bijvoorbeeld heel veel pech gehad met medewerkers die hun benen breken of ziek zijn. Vanaf september hebben we bijna de hele week de receptie bemand met receptionistes van Next.

Wat betekent hospitality voor jou?
“Dat heb ik heel hoog in het vaandel staan. Ik kom echt uit een hospitalitybranche. Als iemand binnenkomt, is het zo belangrijk hoe diegene ontvangen wordt. De eerste tien seconden zijn erg belangrijk: die maken of breken de indruk van het bedrijf. Zelf vind ik uiterlijke verzorging ook heel belangrijk. Dat betekent nette kleding en een verzorgd uiterlijk. Verder dien je ABN Nederlands te spreken en ‘service-minded’ te zijn. Mensen moeten niet te hoeven vragen om dingen. Vlak voordat iemand zich afvraagt waar hij/zij zijn jas moet laten, moet jij de jas al hebben aangenomen. Dat soort kleine dingetjes, zijn juist géén kleine dingetjes,  die zijn juist heel erg belangrijk.” 

Heb je de afgelopen jaren een verandering gezien op het gebied van hospitality?
“De nieuwe generatie is minder service-minded. Je ziet een groot verschil tussen de nieuwe generatie en de dames die al een tijdje in het vak zitten. De oudere dames vinden het gewoon echt leuk om te doen en zijn gemotiveerd. Tegenwoordig is er veel minder interesse in de baan zelf, maar meer in de doorgroeimogelijkheden. Dat is jammer.”

Heb je nog tips voor receptionistes in het algemeen?
“Het is zo makkelijk om even op je telefoon te kijken tussendoor. Maar doe dit in je pauze en geef het algemene nummer door aan persoonlijke contacten als er echt iets dringends is. Het hoeft maar één seconde te zijn dat iemand je ziet en daarmee wek je wel een verkeerde indruk.
Probeer ook door te groeien en niet te blijven staan. Je kunt altijd, ook binnen het receptioniste vak, je kwaliteiten uitdiepen. Probeer op alle gebieden goed te zijn.”

×

 

WhatsApp met ons

Klik hieronder om direct met ons te chatten!

× Direct contact met NEXT?