Het automatiseren van de arbeidsmark wordt steeds populairder. We zien de voordelen hier allemaal van in; de efficiëntie van een bedrijf verhoogt en de kosten gaan omlaag. Toch is automatisering niet voor alle bedrijven de beste optie. Laten we het – uiteraard – even hebben over de receptie…
“You never get a second chance to make a first impression”
De prioriteit van receptionistes ligt al lang niet meer alleen bij het bevestigen van een afspraak en aangeven op welke verdieping een gast verwacht wordt. Dit zou een automatisch proces kunnen zijn. Een receptioniste is echter het gezicht van een bedrijf en kan zorgen voor een bijzondere en zeer aangename ervaring, wat meerwaarde geeft aan je bedrijf. Laten we de voordelen van een receptioniste even op een rijtje zetten.
Persoonlijk
Persoonlijke aandacht wordt door iedereen gewaardeerd. Men heeft graag het gevoel dat hij of zij speciaal is. Wie vindt het nu niet fijn om bij binnenkomst professioneel en hartelijk te worden begroet met een grote glimlach?
Behulpzaam
Mocht er een probleem zijn, kan een receptioniste deze direct aanpakken en een zo passend mogelijke oplossing bedenken. De bezoeker wordt hierdoor gehoord en – om er nog even op terug te komen – krijgt persoonlijke aandacht voor zijn of haar probleem.
Betrouwbaar
Geen errors en technische problemen; met een (betrouwbare) persoonlijke receptioniste weet je waar je aan toe bent. Zij (of hij) is op de hoogte van wat een bedrijf wil uitstralen en –zenden en zal hier waar mogelijk haar steentje aan bijdragen.
Aanspreekpunt
Omdat de receptioniste bij de ingang van het pand zit en daarnaast (waarschijnlijk) contact heeft met andere medewerkers zoals de beveiliger en facility manager, is zij een goed eerste aanspreekpunt. Ze kan het overzicht houden en snel handelen waar nodig.
Visitekaartje
Zoals eerder al gezegd; de receptioniste is het visitekaartje van een bedrijf. Ze is de eerste die bezoekers zien wanneer ze binnen komen. Een representatieve receptioniste is een mooie aanvulling op het bedrijf en kan echt van toegevoegde waarde zijn. Wordt zij niet snel vergeten, word jij niet snel vergeten!
Receptionistes kunnen gasten dus meer dan ieder ander (en een computer) laten zien dat persoonlijke aandacht belangrijk is in jouw bedrijf en de gast het gevoel geven dat hij altijd welkom is. Niet alleen op het moment dat hij binnen komt, maar zeker ook op het moment dat hij weer vertrekt en daar tussenin! Daar kan toch geen computer tegen op?