Stel je eens voor… Je loopt het kantoor waar je een afspraak hebt binnen en ziet de receptioniste al van ver naar je glimlachen. Dat is fijn! En een stuk beter dan die vrouw gister bij een ander pand, die niet eens opkeek. Eenmaal aangekomen bij de receptie hoef je je naam niet meer te noemen, de oplettende receptioniste verwachtte je al. Daar scoort ze gelijk nog wat extra punten mee. Je bent wat vroeg, dus er wordt gevraagd of je nog even wilt wachten in de receptie.
Positief verrast
Het is rustig, dus de receptioniste staat op om je jas aan te nemen. Ze ziet er verzorgd uit. Jouw mening over dit bedrijf wordt hierdoor (onbewust) positief beïnvloed. Als ze je ook nog een kopje koffie en de krant aanbiedt, kan jouw ochtend niet meer stuk. Wat een fijne ervaring! In het kwartier dat je wacht, kijk je af en toe geboeid naar hoe ze andere bezoekers met een grote glimlach helpt. Je bent weer verrast. Zelfs een schijnbaar vervelend telefoongesprek weet ze nog op positieve toon af te handelen. En ook de eigen werknemers van het bedrijf zegt ze stuk voor stuk vriendelijk gedag. Deze dame zou je ook wel bij de receptie van jouw pand willen; zo begint iedereen zijn dag toch een stuk beter? Even wachten voelt zo ook helemaal niet als iets vervelends. Als jouw afspraak je komt halen, kun je het niet laten er even wat over te zeggen. Opgewekt ga je de meeting in.
Boven verwachting
Wanneer je weer beneden komt, is het druk bij de receptie. Er zit nu ook een extra dame bij. Het valt je op dat de ruimte er ondanks de drukte erg netjes uit ziet. De receptioniste heeft je koffiekopje opgeruimd en de krant ligt nu netjes opgevouwen voor iemand anders op tafel. Je staat even stil en bent verbaasd over de indruk die een professionele receptie en receptioniste blijkbaar op je kunnen maken. In haar ooghoek ziet ze je aan komen lopen. Weer komt die lach tevoorschijn. Ze staat op en haalt je jas. Ze vraagt of je een parkeerkaart nodig hebt, en geeft je een flesje water mee voor onderweg (“Voor tijdens de file”, zegt ze). Wauw, ze weet je wel het gevoel te geven alsof je erg belangrijk bent! Na een laatste groet, loop je goedgehumeurd het pand uit. Goh, als elk bezoek door zo’n ervaring omgeven zou worden, dan had je al veel meer goede zaken kunnen doen. Het is je nu duidelijk dat de receptie niet alleen een ruimte is, maar echt een beleving. Daar kunnen andere bedrijven nog wat van leren!