Gastvrije indiensttreding; 3 tips!

Wij zijn onder de indruk van dit artikel op FMM; wat zou het toch mooi zijn als we onze intrinsieke motivatie voor gastheerschap ook wat meer voelen voor onze nieuwe collega’s. Toch wordt er vaak niet genoeg aandacht besteed aan de indiensttreding en zijn zaken niet goed voorbereid. Hoe kan dit positief veranderd worden?

Manage de verwachtingen

Vanaf het moment dat de nieuwe medewerker zijn of haar handtekening (laten we voor vandaag even ‘haar’ aanhouden) onder het contract heeft gezet, zal ze dagelijks aan jouw organisatie denken en bezig zijn met het dromen van haar nieuwe baan. Laat merken dat jullie ook uitkijken naar haar komst: verstuur alvast een nieuwsbrief, nodig haar uit voor de borrel en bel vóór haar eerste werkdag nog even met de laatste praktische tips. Een leuk extraatje; vraag haar of ze een mailtje wil schrijven waarin zij zichzelf voorstelt (inclusief foto). Deze mail stuur je in dezelfde week naar het team, zodat zij ook alvast met haar kunnen kennismaken en haar herkennen op de eerste werkdag.

Geef haar een oprecht VIP-gevoel

De eerste indruk van een nieuwe werkgever heeft grote invloed op hoe je je verder ontwikkelt in je nieuwe functie. Laat je nieuwe werkneemster wat later beginnen op haar eerste dag. Fijn voor haar, en zo heb jij ook even de tijd om op te starten. Kom terug op persoonlijke details uit het sollicitatiegesprek, zodat je laat zien dat je oprechte interesse heb getoond. Geef haar daarnaast genoeg tijd om in te werken en vraag aan het einde de eerste werkdag en werkweek persoonlijk wat ze ervan vond.

Maak van indiensttreding een teamverantwoordelijkheid

Bovenstaande tips vergen best wat tijd en dat is misschien niet iets wat je in overvloed hebt. Maak er daarom een teamverantwoordelijkheid van. Wijs bijvoorbeeld iemand aan bij wie ze terecht kan met praktische vragen, zorg ervoor dat er altijd iemand aanwezig is op kantoortijden en dat iedereen van tevoren haar naam kent.

En tot slot een mooie quote, waar ook wij nog elke dag van leren: “Gastvrijheid houdt niet op na het passeren van de receptie. Net als dat gastvrijheid niet ophoudt na de eerste werkdag van een nieuwe collega. Gastvrijheid is de basis voor een goede werksfeer, hoe lang je ook in dienst bent.”

Het complete artikel lezen? Ga naar de website van FMM.
Meer blogs van NEXT lezen? Bekijk ons overzicht!

×

 

WhatsApp met ons

Klik hieronder om direct met ons te chatten!

× Direct contact met NEXT?