lichaamstaal

Lichaamstaal achter de receptie

Welke taal je ook spreekt, lichaamstaal is een internationale taal die iedereen begrijpt. Van elk gesprek dat je voert, maakt lichaamstaal een zeer groot deel uit. Uit onderzoek van Morgens is zelfs gebleken dat 55 procent van de signalen die mensen in een gesprek afgeven lichaamstaal is en dat 38 procent bestaat uit de intonatie van de stem. Dan blijft er slechts 7 procent over die werkelijk over de inhoud gaat! Lichaamstaal is dus minstens zo belangrijk als wat er wordt gezegd en als receptioniste is het dus belangrijk dat je je hiervan bewust bent. Hoe kun je dit positief inzetten? Wij helpen je op weg!

Oogcontact

Oogcontact is een teken van opmerkzaamheid en betrokkenheid. Bij het contact met een bezoeker ligt het initiatief altijd bij de receptioniste. Groet als eerste en wacht niet af. Hiermee geef je de bezoeker het gevoel ‘ik heb u opgemerkt en u heeft mijn volledige aandacht’. Erg belangrijk, want we zijn allemaal teleurgesteld als we niet de aandacht krijgen die we als gast verdienen!

Glimlach

Een oprechte glimlach heeft een positief effect op je uitstraling. Je wordt er toegankelijk door, wat voor een receptioniste erg belangrijk is. Daarnaast kun je er iemand mee op zijn gemak stellen, geeft het een positieve energie en zorgt het voor een betere sfeer.

Handen

Gebaren staan voor enthousiasme. Je kunt je verhaal ondersteunen door gebaren te gebrouwen. Not done: overdrijven, aan je haar of kleding friemelen, armen over elkaar doen of handen in je zakken. Als receptioniste gebruik je waarschijnlijk minder gebaren, maar het is altijd netjes om bijvoorbeeld (met je gehele hand in plaats van je wijsvinger) welke richting de bezoeker op moet.

Hoofd & houding

Je lichaamshouding is bepalend voor de manier waarop je overkomt. Wanneer iemand autoriteit wilt uitstralen, staat hij meer rechtop met de schouders naar achteren, met het hoofd omhoog en kin iets vooruit. Als receptioniste wil je juist uitstralen dat je open staat voor de ander. Richt daarom je lichaam iets naar de bezoeker, houd je hoofd een beetje schuin en knik bijvoorbeeld om aan te geven dat je hem of haar hebt begrepen.

Spiegelen

Van nature spiegel je de lichaamstaal van jouw gesprekspartner. Het overnemen van iemands en bewegingen en houding zorgt ervoor dat de andere persoon overeenstemming ervaart; hij/zij voelt dat jullie op één lijn zitten. Achter een receptie zal dit waarschijnlijk iets moeilijker zijn, maar mocht je een langer gesprek hebben met iemand, probeer het dan eens uit!

Bronnen:
NOA
– Bullzeye
Leren.nl

×

 

WhatsApp met ons

Klik hieronder om direct met ons te chatten!

× Direct contact met NEXT?