NEXT blog - ontwikkelen

Jezelf ontwikkelen als receptioniste

Jezelf blijven ontwikkelen is erg belangrijk, zowel in je privéleven als op werk. Hoe doe je dat binnen de functie van receptioniste? Lone legt het uit!

“De functie van receptioniste kan erg verschillen per bedrijf. De basistaken zijn natuurlijk hetzelfde: het ontvangen van de bezoekers, de telefoon beantwoorden, de post ontvangen en sorteren, vergaderzalen boeken… Echter merken steeds meer bedrijven dat er ruimte ontstaat voor extra taken, omdat er bijvoorbeeld minder telefoonverkeer is. Soms krijgen de receptionistes zelfs office-management taken. Denk aan het boeken van reizen en hotels, het plannen van externe meetings en betrokkenheid bij het organiseren van interne borrels of uitjes voor het personeel. Op deze manier vraagt de functie een stuk meer eigen inbreng en senioriteit.

Plan van aanpak
Wat is dan de beste manier om jezelf als receptioniste te ontwikkelen? Jezelf aanbieden bij andere afdelingen binnen het bedrijf waar je werkt, is een goede optie – wel volgens de protocollen van het bedrijf uiteraard. Laat weten dat jij ook andere taken op je wilt nemen. Op deze manier vergaar je het best en snelst extra kennis en kun je dit direct in de praktijk toepassen. En met alles wat je doet, kun je laten zien wat je waard bent. Mensen moeten er vertrouwen in je krijgen dat je meer kunt dan je nu doet. Wanneer je het goed doet, zoeken ze jou ook een volgende keer weer op. Daarnaast helpt het als je een fijne collega bent; de gunfactor speelt zeker mee!

Zelf- en mensenkennis
Ook evaluatiegesprekken met je werkgever hebben invloed op je ontwikkeling. Wat voor type mens ben je? Waar ben je goed in en waarin kun je nog stappen zetten? Zo leer je jezelf kennen en weet je waar je aan kunt werken. En ik denk dat het zinvol is om meer te leren over de persoon aan de ándere kant van de receptie. Wat voor type bezoeker staat er voor je? Is het een gevoelsmens of juist een heel zakelijk persoon? Als je oefent om dat direct te herkennen, kun je snel schakelen naar hoe deze persoon het best geholpen en aangesproken kan worden.

Core business
Het lastige met het verdiepen in de functie van receptioniste is wel dat je altijd oog moet houden voor de core business; dienstbaar blijven voor het operationele stuk van de receptie. Het gevaar is dat je zo druk bent met extra taken, dat je een bezoeker niet ziet binnenkomen. De kunst is om het allemaal onder controle te houden. En tot slot – daar is ‘ie weer – altijd gastvrijheid uit te dragen. En dat kun je niet leren; dat zit in je!”

Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht!

×

 

WhatsApp met ons

Klik hieronder om direct met ons te chatten!

× Direct contact met NEXT?