NEXT aan het woord: Ripka

Ripka werkt sinds 2019 als fulltime receptioniste voor NEXT, zij is al echt part of the team. Wij wilden graag wat meer over haar weten…

Hi Ripka, kun je vertellen wanneer en hoe je bij Receptioniste NEXT terecht bent gekomen?
“Nou, ik zat even zonder werk, het bedrijf waar ik werkte was failliet gegaan. Dus ik ben gelijk gaan solliciteren. Ik kende Receptioniste NEXT hiervoor niet, maar ik had een fijn gesprek in Hoofddorp met Abigael. Wij hebben elkaar halverwege ontmoet, zodat geen van beide echt heel ver hoefde te rijden. Dit was natuurlijk voor de coronaperiode in 2019.”

Voor hoeveel opdrachtgevers werk je ongeveer?
“Ik werk nu in Amstelveen, Utrecht, Noordwijkerhout en Amsterdam. Hiervoor heb ik ook op andere locaties gewerkt, maar nu voornamelijk op deze vier plekken!”

Hoe vind je het om voor NEXT te werken in plaats van een vaste aanstelling bij een bedrijf?
“Ik zocht eigenlijk een vaste werkplek, maar dat heb ik nu ook indirect. De werkaanvragen zijn regelmatig op vaste dagen bij dezelfde opdrachtgevers.

De taken verschillen echt per bedrijf, bij de ene opdrachtgever leer je veel en bij de ander heb je vaste taken. Dit maakt het leuk en afwisselend. Persoonlijk wil ik meer doen dan de telefoon aannemen en gasten ontvangen. Bij een aantal opdrachtgevers kan ik ook meer doen dan dat. Maar dat heb ik zelf gecreëerd door aan te geven dat ik bepaalde administratieve zaken best wil oppakken. Niet bij alle opdrachtgevers kan dat hoor, je moet het even aanvoelen. Dit is wel hoe ik ben, ik zoek de uitdaging op in mijn werk om het leuker én gevarieerder te maken.”

Je benoemt dat je in eerste instantie een vaste werkplek zocht, maar je wil ook gevarieerd werk met een uitdaging. Dus werken bij NEXT is eigenlijk precies iets voor jou?
“Ja, eigenlijk wel!”

Wat doe je naast je werk, in je vrije tijd?
“Niet veel! Ik werk vier á vijf dagen per week. In mijn vrije tijd zie ik graag mijn kinderen en kleinkinderen. Lezen en wandelen doe ik ook graag, zeker in deze gekke tijd waarin je toch minder mensen kan zien. Ook vind ik het leuk om dingen te maken, om creatief bezig te zijn. Zeker samen met mijn kleinkinderen.”

Wat heel belangrijk is voor NEXT is gastvrijheid. Wat doe jij om een bezoeker zo gastvrij mogelijk te ontvangen?
“Het gevoel geven dat ze welkom zijn; dit doe ik door de bezoeker goed te begeleiden. Je kan direct zien of ze afwachtend of zoekend zijn, dan moet je juist de gastvrouw zijn en hen tegemoetkomen. Het begint met ‘Kan ik u helpen?’ en hen het gevoel geven dat zij alles aan mij kunnen vragen.
Wat ik ook belangrijk vind is iemand begroeten, daar begint gastvrijheid het mee. Soms wordt er weleens gevraagd of ik daar niet moe van word, elke dag iedereen begroeten. Maar integendeel! Het is een kleine moeite om iemand een goed gevoel te geven. Ik meen het ook echt en ik doe het niet omdat het moet. Een simpele goedemorgen kost toch ook niets?”

Tot slot, wat denk jij dat belangrijke eigenschappen zijn voor een receptionist(e)?
“Dat je echt en oprecht bent. Dit is wat ik bedoel met iedereen begroeten. Je moet het niet alleen zeggen en dan je hoofd weer wegdraaien met een chagrijnige blik, dan meen je het niet! Ook moet je als receptionist(e) een ‘ik wil je helpen’ houding hebben én uitstralen.”

Meer lezen? Bekijk ons overzicht!